Stress verminderen? 9 goede tips om je op weg te helpen

1. Creëer rust in je hoofd, ruim op

Begin eerst eens met een grote voorjaarsschoonmaak in je huis, Maak alles en schoon en rond je klusjes af die al een tijdje in en rondom het huis op je liggen te wachten, Januari, begin februari zijn in tegenstelling tot de maanden die komen gaan een perfect moment hiervoor, omdat ze nog relatief rustig zijn ten opzichte van de maanden die komen gaan. Door het opruimen van je huis zorg je ervoor dat ja na een drukke dag in ieder geval kan terugkeren naar een rustige omgeving, waar je echt even die adempauze kan nemen die je na een werkdag nodig hebt.

2. Breng je administratie op orde

Breng je administratie op orde. Bekijk welke mailtjes, offertes er nog open staan en rond deze af Neem je administratie door en werk deze bij. Neem ook eens je verzekeringen en bankzaken onder de loep. Wanneer dit allemaal op orde is zal dit ervoor zorgen dat het zeurende stemmetje uit je hoofd verdwijnen, die je telkens weer in je achterhoofd wijst op de zaken die zijn blijven liggen.

3. Koop een agenda of kalender

Uit het hoofd is uit het hart geld ook een beetje voor de stressfactor. Je na het opschrijven ook niet telkens meer het gevoel of angst dat je iets kan vergeten,

4. Plan zelfs je vrije tijd in

 Zorg dat jouw eigen tijd, of quality time ook wordt meegenomen in je agenda Hierdoor dwing je jezelf om niks te doen. Of in ieder geval geen zaken te ondernemen waar een deadline aan vast hangt. Hierdoor krijg je echt even de tijd om op te laden. Je zult dien dat door even afstand te nemen van bepaalde zaken, het herpakken vaak ook weer een stuk beter gaat,

5. Willen i.p.v. moeten.

Veel stress komt voort uit de vele dingen die we moeten van onszelf. Door het woord MOETEN te veranderen door WILLEN creëer je mentale ruimte.

6. Maak je alleen druk over de zaken waar je echt controle over hebt

Als we gestrest zijn dan hebben we de neiging ons zorgen te maken om alles. Door te focussen op de dingen waar we ook echt controle over hebben, en de andere zaken maar te laten voor wat ze zijn, verminder je de mentale druk.

7. Last van stress? Doe bewust eens iets anders!

De neiging bij stress is om ons nog meer te storten in de dingen waar we mee bezig zijn (en we ons al druk over maken). Door bewust even tijd te maken voor iets anders, een wandeling, een kopje thee of koffie, of gewoon even niets doen, haal je de druk er weer van af. Of neem iets simpels als een stressbal. Je verzet even je zinnen, verplaatst even de focus naar iets eenvoudigs. Dat geeft gelijk al weer lucht.

8. Durf vaker nee te zeggen

Een overvolle agenda kan ook komen omdat je simpel tegen teveel zaken ja zegt,  Als je onder je vrienden bekend staat als “The Yes Man” dan moet je toch zeker even bij jezelf te raden gaan. Nee zeggen is natuurlijk ook niet makkelijk Maar als je het eenmaal een keer gedaan hebt zul je zien dat het daarna steeds makkelijker gaat.

9.  Vergeet de mentale fitheid niet

Zorg niet alleen lichamelijk goed voor jezelf, maar ook mentaal. Net als sport goed voor je spieren is, zijn mentale uitdagingen goed voor je hersenen. Maar ook mindfulness, ademhalingsoefeningen of yoga zorgen voor een gezonde balans tussen lichaam en geest.

Door bovenstaande zaken een onder de loep te nemen, zal je zien dat er een betere balans komt tussen werk en vrije tijd. En hierdoor zou ook de werkdruk af kunnen nemen omdat er een beter overzicht is ontstaan.