In conflict met een werknemer? Praat erover!

Als eigenaar van een bedrijf zijn je medewerkers het meest waardevol van je onderneming. Zonder hen ben je nergens. Je wilt dus ook dat iedereen het naar zijn zin heeft op het werk. Maar wat als je met een van je medewerkers niet meer door een deur kan vanwege een onuitgesproken conflict of verwijt?

Hoe ontstaat een arbeidsconflict?

Een medewerker brengt al snel 8 uur door op kantoor. Niet gek dat de samenwerking dan niet altijd soepel verloopt en dat er irritaties ontstaan. Belangrijk is het dan ook dat de lucht snel mogelijk geklaard wordt. Helaas gaat het in de praktijk vaak anders. Frustraties worden vaak eerder opgepropt totdat het een hoogtepunt bereikt en voor je het weet zijn jullie samen verwikkeld in een conflict.

Wat kun je hieraan doen

Het sleutelwoord om een conflict te voorkomen is: praten. Praten en tegelijkertijd het managen van elkaars verwachtingen. In gesprek gaan kent grofweg 3 stadia:

Plan een maandelijks gesprek in

Het is dan ook het beste om regelmatig met je medewerkers om een tafel te zitten en aangeven dat je openstaat voor kritiek en feedback. Stel jezelf als werkgever open in een één-op-één gesprek en moedig aan om irritaties uit te spreken. Zo kom je er al in een vroegtijdig stadium achter wat er speelt en kun je dit op tijd oplossen.

Ga samen in gesprek met een vertrouwenspersoon

Sommige mensen hebben het hart op de tong en vertellen direct als er iets mis is. Ander personen zijn echte binnenvetters en zullen pas veel later met hun problemen op de proppen komen. In die gevallen is de kans groot dat de irritatie al is overgegaan in een conflict van een kant. Ga op zo een moment geen één-op-één gesprek aan maar vraag er een vertrouwenspersoon bij. Dit kan iemand van personeelszaken zijn of iemand die jullie beiden kunnen waarderen. Deze persoon kan het gesprek sturen en grijpt in als er teveel emotie bij komt kijken.

Schakel de hulp van een mediator in

Komen jullie er samen niet meer uit? Dan wordt het tijd om de hulp van een mediator in te schakelen. Samen gaan jullie dan in gesprek met tussenkomst van een onafhankelijke tussenpersoon. Een mediator helpt de gevoelens uit te spreken en de emoties te plaatsen. In geval van een arbeidsconflict dat bijvoorbeeld gaat over de uitkomst van een functioneringsgesprek of over ziekteverzuim, spreken we over arbeidsmediation. Dit is een goede oplossing om juridische stappen te voorkomen.

Een mediator kan goed helpen bij het oplossen van een conflict. Echter is het wel belangrijk om in een eerder stadium de irritaties te zien. Ga daarom tijdig met elkaar in gesprek en stel jezelf als werkgever open voor je werknemers. Want als je medewerkers met een goed gevoel naar het werk gaan dan zie je dat zeker terug in je resultaten.